Porto és calcio – városunk az olasz foci szerelmesének szemével

26841541_1781472205256714_1301741963283869202_o.jpg

„Vajon mi köze lehet a portugál bajnokságnak vagy a portói derbinek az olasz másodosztályhoz?” – tettem fel magamban a kérdést egy héttel ezelőtt, amikor a blogom facebook-oldala megjelölésre került az egyébként nagyszerű, mindig naprakész Serie B magyar oldal egyik posztjában, melyben a szerző arra az egyszerű kérdésre várt válaszokat, hogy Porto vagy Boavista.

Nem sokkal később kiderült, az oldal szerkesztője, Ádám néhány napot Porto városában töltött és a helyi nevezetességeken kívül természetesen meglátogatott néhány stadiont is. Ennek kapcsán beszélgettünk. Interjú.

 

– Arra kérlek, mutatkozzál be kicsit! Mit érdemes tudni rólad, illetve honnan jött az olasz másodosztály iránti szereteted?

– Gyermekkorom óta, a '90-es évek második felétől az olasz futball rajongója vagyok. Meglehetősen konzervatívnak tartom magam, így mivel sajnos a Serie A-t elárasztották légiósokkal, és a két évtizeddel ezelőttihez képest jelentősen esett a színvonal is, elkezdtem egyre jobban érdeklődni az alacsonyabb osztályok iránt, ahol legalább többségében olasz játékosok játszanak és számtalan régi nagyobb csapattal is találkozhatunk, a szurkolói atmoszféra pedig egészen egyedülálló. Ezt a rajongásomat 2014 nyara óta immár a Serie B magyar oldal formájában igyekszem minél nagyobb közönség felé is átadni.

– Egyébként csak az olasz labdarúgást követed figyelemmel? Milyen a kapcsolatod a portugál focival?

– Mélységében csak az olasz focit követem, de a többi nagyobb bajnokság erőviszonyaival is úgy-ahogy képben vagyok, így a portugállal is. Egyébként számomra meglehetősen semleges a bajnokság és a válogatott egyaránt.

26910407_1781471815256753_9006841459722281325_o.jpg

– Megemlítetted nekem, hogy nem az első külföldi kirándulásod volt a mostani portugáliai. Merre jártál korábban?

– Természetesen leginkább olasz helyszínekre szoktam utazni, most már egyre több régióban, egyre több kultikus olasz stadionban tettem tiszteletemet. Emellett Spanyolországot is kifejezetten kedvelem, és immár Portugáliában is másodszor jártam. Két évvel ezelőtt Lisszabonban voltam, szintén januárban, akkor a Benfica és a Sporting stadionját kerestem fel.

– Volt valamilyen elképzelésed Portóról az indulásod előtt? És ha volt, ez mennyire igazolódott be?

– Hasonlóra számítottam, mint Lisszabon esetében, és az be is igazolódott, főleg hogy ugyanúgy januárban voltam, mint a portugál fővárosban, így az időjárás is nagyon hasonló volt az akkorihoz. Porto azért valamivel kisebb, zártabb, nyugisabb. Sajnos január nem a legalkalmasabb kirándulóidő Európában sehol sem.

– Mesélj Portóról egy kicsit! Merre jártál, mi(k) tetszett(ek) neked a legjobban a városban?

– Legjobban a metrós közlekedés szervezettsége tetszett. Porto nagyjából egy Debrecen méretű város, vagy legalábbis nem sokkal nagyobb, és hat metróvonala van, melyekből öt a belvárosi szakaszon ugyanazon a vonalon közlekedik, majd mindegyik másfelé folytatja útját, a különböző környező kisvárosokba. Természetesen nagyon tetszett a két élvonalbeli csapat stadionja, emellett a hangulatos és szép óvárosát, valamint a Duero folyó partját és a Ponte Luís I hídat emelném ki.

26841465_1776689325735002_8404528521236113356_o.jpg

– Most én teszem fel neked a kérdést: FC Porto vagy Boavista? Dragão vagy Bessa?

– Általában mindenhol a kisebb, szerényebb, esélytelenebb csapat áll hozzám közelebb, és az Estádio do Bessa Século XXI is rendkívül hangulatos a kockás díszlettel és a bejárat előtt az ordító óriáspárduccal.

– Állítólag nem volt egyszerű boavistás szuvenírekre lelned... :D

– Bizony, számtalan kis bazárban és néhány hivatalos sportszerboltban is jártam, de mindenhol csak a három portugál nagycsapat, valamint európai topklubok termékeit forgalmazzák, mígnem egyszer csak egy késő esti órában kiszúrtam egy kis bolt kirakatában egy Boavista-sálat. :)

– Átruccantál a külvárosba, Matosinhosba is, ahol megnézted a Leixões otthonát, az Estádio do Mart. A látottak alapján gondoltad volna, hogy ott nem is olyan rég még elsőosztályú meccseket játszottak?

– Mint utóbb kiderült számomra, két létesítmény van egymás mellett. Elsőre csak az egészen lepusztult, elhagyatott régit láttam, és nem akartam elhinni, hogy itt játszanak, főleg amikor a domboldalról láttam, hogy kb. derékig érő gaz lepi a pályát. Mondom, itt valami nem oké, megkerültem az épületet, és eljutottam az „új” létesítményhez. Ez már teljesen rendben volt, nem egy modern multifunkcionális aréna, ami nem is baj, helyette viszont egy barátságos, kisebb pálya, és ahogy láttam, több sportolási lehetőség van a létesítményben, a nyitott kapun keresztül pedig egészen a pálya széléig el tudtam sétálni képeket készíteni.

26758741_1780244032046198_8536044682279591846_o.jpg

– Maguk a portugál emberek amúgy tettek rád valamilyen benyomást?

– Szerintem kevésbé nyitottak, hangosak, mint mondjuk az olaszok, akikhez eléggé hozzá vagyok már szokva.

– A Boavista szurkolói szokták viccesen megjegyezni, hogy mennek a spanyolokhoz, mikor az északi riválishoz, a Vitória Guimarãeshez látogatnak. Te viszont valóban átmentél Spanyolországba is. Milyen volt Vigo?

– Két és félórás vonatút volt Portóból eljutni Vigóba, és egy kifejezetten barátságos, hangulatos várost ismerhettem meg benne. A Celta Vigo évek óta meg-megszorongatja a sokkal tehetősebb három nagy klubot Spanyolországban, ezért már előzetesen is szimpatikusak voltak, most meg aztán főleg azok lettek. Vigóban a Celta igazi vallást jelent: az utcákon, a kirakatokban, a pubokban számtalan csapattal kapcsolatos relikviával lehet találkozni.

– Mit gondolsz, visszatérsz még Portugáliába?

– Nem tartom kizártnak, de legközelebb már nem januárban fogok Portugáliába menni. :)

26850128_1782772041793397_6459633673464513451_o.jpg

 

Amennyiben kedveled az olasz focit, ne felejtsd el követni a Serie B magyar oldalt a Facebookon! Ha viszont a portugál futball is érdekel, ajánlom figyelmedbe Luzofoci nevű projektemet. Ezt a blogot pedig ide kattintva találod meg a legnépszerűbb közösségi hálózaton.

A cikkben felhasznált képek mind Ádám tulajdonát képezik, köszönet értük!

További fotók, albumokba rendezve:

Estádio do Bessa Século XXI

Estádio do Dragão

Estádio do Mar

Porto városa

Vigo városa

Szólj hozzá!